torsdag 31. mars 2011

Vaffelsøm

Det er ikke ofte jeg har sydd vaffelsøm, og jeg må si jeg synes det er fryktelig kjedelig. Ikke føler jeg at jeg har helt dreisen på det heller. Når jeg syr vaffelsøm bruker jeg min Janome Easy Jeans, som er en vanlig maskin, og som jeg stort sett er veldig fornøyd med. Men når det gjelder vaffelsømmen vil den liksom ikke stramme strikken så mye som jeg ønsker. Å sitte og stramme strikken etterpå for å få det noenlunde jevnt, synes jeg ikke alltid er like lett (og dessuten kjedelig!!). Det blir ikke alltid like fint, og dermed heller ikke så gøy å sy. Hvem vil vel ha et dårlig resultat?
Likevel - jeg gikk i gang med en kjole i går kveld som jeg tidligere i uken hadde klippet klart. Jeg så for meg at jeg skulle sy denne kjolen da jeg kjøpte disse stoffene på Stoff og Stil og tenkte at den kom nok til å bli kul, så da måtte jeg bare sette i gang. Men at den skulle være så kjip å sy, visste jeg jo ikke. Og selv om jeg stort sett har som mål å gjøre ferdig et prosjekt før jeg begynner på neste, har jeg en mistanke om at jeg må sy noe annet før jeg ferdigstiller denne kjolen.... Dessuten - den er i str. 92, så det er lenge til Eiril kan bruke den. Faren er jo at den aldri kommer til å bli ferdig (jeg har faktisk gått i den fella før, hehe).


Framsiden er ferdig. Men baksiden er så å si lik - bare ennå mer vaffelsøm tror jeg (selv om det egentlig ikke er mye - kun ti rader her). Jeg kan jo bare håpe at den tar seg bedre ut når den kommer i bruk!


Vaffelsømmen som jeg IKKE er fornøyd med!

Så for all del: hvis noen som leser dette har noen råtips til hvordan gjøre vaffelsøm finere, enklere og ikke minst mindre kjedelig, tar jeg i mot dem med glede:)


-Bergljot-




1 kommentar:

  1. Eg har no sydd vaffelsaum på tre ulike maskinar, to maskinar tulla (min simple og Bodil sin LITT meir avanserte, begge relativt nye), medan på svigermor sin 30 år gamle Husquerna gjekk det som ein DRAUM!
    Litt irriterande eigentleg...
    Det gjekk greit nok på min, då stramma eg undertrådspenninga mykje. Det verka slapt i starten, men når eg hadde sydd nokre rundar, så stramma det seg likevel til. Plagget altså...

    SvarSlett