søndag 8. mai 2011

Ny dubbeditt

I går fikk jeg en ny kantbåndsguide til min Janome CoverPro i posten. Den ble bestilt på E-bay i påsken og jeg har vært veldig spent på å få den og prøve den. Jeg fikk jo også en kantbåndsguide til bursdagen min, men denne nye er litt anderledes. Og den er ikke en originaldel, for denne typen finnes ikke som originaldel. Den jeg fikk til bursdagen er type B, som vil si at den bretter stoffet tre ganger; én brett på midten og én på hver side. Dermed blir stoffet firedoblet tykt (som et skråbånd). Den nye er type A, og bretter stoffet to ganger; én gang pr. tredjedels bredde sånn ca. Da blir stoffet tredoblet tykt og kantene må sys med to nåler for å få kastet over kanten på baksiden. Jeg har jo fått til en slik kant på den forrige kantbåndsguiden også, ved å klippe smalere remse, men da må jeg hele tiden passe på at remsen ikke faller ned, så det blir litt mer arbeid. Og siden denne gjør det litt enklere og var så billig, tenkte jeg det var verdt å prøve.
Jeg gikk i gang med å prøve den i går, men resultatet ble ikke helt vellykket pga. at den krevde litt andre innstillinger enn den andre. Jeg hadde for lavt differensialtall og for mye bøy på materen. Så kantene ble for stramme og bodyen ble litt skrukkete;) Håper likevel den kan brukes. Str. er 56 og stoffet er kjøpt på Textart.






Neste bodyen ble bedre. Samme mønster, og med mye bedre innstillinger. Og i tillegg tok jeg meg bryet med å rekke opp (noe jeg virkelig misliker!) kanten et par ganger før jeg ble fornøyd. 






MEN... jeg synes egentlig at kantene ble for breie. Jeg bestilte en som lager 11-13 mm. kanter, men jeg tror kanskje det hadde vært finere med smalere kanter på disse små bodyene. Så jeg tror nok jeg vil bestille én til:) Den kostet bare 175 kr. inkl. frakt, så det er ikke en all verdens stor utgift;) Men jeg må be dem pakke den bedre inn før de sender den, fordi den jeg fikk var blitt bøyd i posten, og jeg måtte rette den ut igjen for at den skulle passe maskinen.




Den øverste er den nye kantebåndsguiden. Den må monteres på brettet jeg fikk sammen med den forrige og bruke de samme skruene.




Sånn ser den ut på maskinen. 



-Bergljot-


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar