lørdag 30. august 2014

2 π r

Da jeg var på stoffbutikken i Grenaa i Danmark så jeg et skjørt som hang utstilt på veggen der, som jeg tenkte ville være midt i blinken for Eiril. Jeg så at det var et sirkelskjørt mens det hang oppe og da er det jo lett å sy tenkte jeg. Skjørtet hadde skråbånd nederst og da jeg spurte dama i butikken hvor mye skråbånd jeg trengte for et slikt skjørt tok hun ned skjørtet og målte omkretsen rundt med målebåndet sitt. Det var litt over tre meter. Jeg kjøpte litt ekstra bånd for å være på den sikre siden og dro fornøyd derifra. Så kom jeg hjem og skulle sy selv. Jeg målte Eiril rundt livet, og målte fra livet om nedover beina for å finne ut hvor lang det skulle være. Så klippet jeg en fin sirkel med hull i midten. Jeg gikk i gang med å sy på skråbåndet og fant ut da jeg var nesten ferdig med runden: Jeg har for lite skråbånd!! Ah...den følelsen...det mangler 4 cm. på runden! Og så slo tanken meg: litt lengre lengde på skjørtet enn det som var i butikken, betyr en hel del lengre skråbånd! Altså: har jeg 3 cm. lengre skjørt blir omkretsen 6,28 (altså 2π) ganger så lang. Ungdomsskole lærdom, og jeg som gikk ut med S i matte burde visst bedre, hehe;) Men, men...jeg skulle jo ha blonder over båndet, (og disse hadde jeg kjøpt rikelig av, heldigvis) så det at jeg skøytet på de fire cm. viste fint lite:) Og Eiril ble STRÅLENDE fornøyd med både skjørtet og tilhørende t-skjorte!!



-Bergljot-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar